وب عمیق و تاریک چیست؟ – خطرات و تهدیدات وب تاریک

VPN چیست؟ چگونه کار می کند؟ – انواع VPN
15 دی 1400

وب عمیق و تاریک چیست؟ – خطرات و تهدیدات وب تاریک

تعریف وب تاریک

وب تاریک (dark web) مجموعه ای پنهان از سایت های اینترنتی است که فقط توسط یک مرورگر وب تخصصی قابل دسترسی است. این برای ناشناس و خصوصی نگه داشتن فعالیت های اینترنتی استفاده می شود که می تواند در برنامه های کاربردی قانونی و غیرقانونی مفید باشد. در حالی که برخی از آن برای فرار از سانسور دولتی استفاده می کنند، همچنین وب تاریک به این صورت شناخته شده است که برای فعالیت های بسیار غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد.

وب تاریک، وب عمیق و وب سطح چیست؟

اینترنت با صدها میلیون ها صفحه وب، پایگاه داده و سرور قابل توجهی است که همگی 24 ساعت در شبانه روز اجرا می شوند. اما به اصطلاح اینترنت “مرئی” (معروف به وب سطح یا وب باز – visible Internet, aka surface web or open web)، آن دسته از سایت هایی که می توان با استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو پیدا کرد، فقط نوک کوه یخ از دنیای بزرگ اینترنت و فضای مجازی هستند.

سطوح مختلف وب در فضای سایبری

اصطلاحات متعددی پیرامون وب غیرقابل مشاهده وجود دارد، اما اگر قصد دارید از مسیر شکسته‌ای خارج شوید و آگاهی خود را برای جلوگیری از درگیری با سطوح خطرناک وب بالا ببرید، ارزش آن را دارد که تفاوت آنها را بدانید.

وب سطح یا وب باز – The surface web or open web

وب باز یا وب سطح، لایه سطحی “مرئی” است. همچون تصویر بالا، اگر به تجسم کل وب مانند یک کوه یخ ادامه دهیم، وب باز قسمت بالایی و خارج از آب خواهد بود. از نقطه نظر آماری، این مجموعه از وب سایت ها و داده ها کمتر از 5٪ از کل اینترنت را تشکیل می دهد.

همه وب‌سایت‌های عمومی که از طریق مرورگرهای سنتی مانند Google Chrome، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس قابل دسترسی هستند، در اینجا قرار دارند. وب‌سایت‌ها معمولاً با اپراتورهای رجیستری مانند «.com» و «.org» برچسب‌گذاری می‌شوند و می‌توانند به راحتی با موتورهای جستجوی محبوب پیدا شوند.

مکان یابی وب سایت های سطحی امکان پذیر است زیرا موتورهای جستجو می توانند وب را از طریق پیوندهای قابل مشاهده فهرست کنند (فرآیندی به نام «خزیدن» یا crawling، به دلیل اینکه موتور جستجو مانند یک عنکبوت در وب حرکت می کند).

وب عمیق – The deep web

وب عمیق در زیر سطح قرار دارد و تقریباً 90٪ از تمام وب سایت ها را تشکیل می دهد. این قسمتی از یک کوه یخ در زیر آب است که بسیار بزرگتر از وب سطح است. در واقع، این وب پنهان به قدری بزرگ است که نمی توان دقیقاً چند صفحه یا وب سایت در هر زمان فعال است.

با ادامه قیاس، موتورهای جستجوی بزرگ را می‌توان مانند قایق‌های ماهیگیری در نظر گرفت که فقط می‌توانند وب‌سایت‌های نزدیک به سطح را کش (catch) کنند. همه چیز، از مجلات دانشگاهی گرفته تا پایگاه های داده خصوصی و محتوای غیرقانونی بیشتر، دور از دسترس است. این وب عمیق همچنین شامل بخشی است که ما به عنوان وب تاریک می شناسیم.

در حالی که بسیاری از رسانه‌های خبری از «دیپ وب» و «وب تاریک» به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، بسیاری از بخش‌های عمیق در کل کاملاً قانونی و ایمن هستند. برخی از بزرگترین بخش های وب عمیق عبارتند از:

پایگاه‌های داده:

  • هم مجموعه فایل‌های حفاظت‌شده عمومی و خصوصی که به سایر مناطق وب متصل نیستند و فقط در خود پایگاه داده جستجو می‌شوند.

اینترانت:

  • شبکه‌های داخلی برای شرکت‌ها، دولت‌ها و امکانات آموزشی که برای برقراری ارتباط و کنترل جنبه‌های خصوصی در سازمان‌هایشان استفاده می‌شوند.

پس اگر نمی‌دانید چگونه به وب عمیق دسترسی پیدا کنید، به احتمال زیاد از قبل هر روز به نوعی از آن استفاده می‌کنید. اصطلاح “وب عمیق” به تمام صفحات وب اطلاق می شود که توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی نیستند. وب‌سایت‌های عمیق ممکن است در پشت رمزهای عبور یا سایر دیوارهای امنیتی پنهان شوند، در حالی که دیگران به سادگی به موتورهای جستجو می‌گویند که آنها را «خزیدن» نکنند. بدون لینک های قابل مشاهده، این صفحات به دلایل مختلف بیشتر پنهان می شوند.

در وب عمیق بزرگتر، محتوای “پنهان” آن به طور کلی تمیزتر و ایمن تر است. همه چیز از پست‌های وبلاگ در بررسی و طراحی مجدد صفحه وب در انتظار، تا صفحاتی که هنگام بانکداری آنلاین به آنها دسترسی پیدا می‌کنید، بخشی از وب عمیق هستند. علاوه بر این، اینها هیچ تهدیدی برای رایانه یا ایمنی شما در کل ایجاد نمی کنند. بیشتر این صفحات برای محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران از وب باز پنهان می شوند، مانند:

  • حساب های مالی مانند بانکداری و بازنشستگی
  • حساب های ایمیل و پیام های اجتماعی
  • پایگاه های اطلاعاتی شرکت های خصوصی
  • اطلاعات حساس HIPPA مانند اسناد پزشکی
  • پرونده های حقوقی

البته توجه کنید که جسارت و فرو رفتن بیشتر در وب عمیق، کمی خطر بیشتری را هم برای شما به همراه دارد. این دقیقا مثل دریایی است که سطح بالایی آن (خارج از آب)، کاملا روشن و شفاف است و همه چیز به راحتی دیده می‌شود و خطرات نیز بسیار کم است؛ اما در سطح زیرین آب، شفافیت دید کم شده و اگرچه خطر این تاربینی در لایه‌های اولیه آب چندان زیاد نیست، اما هر چه پایین تر بروید، هم قدرت دید بسیار کمتر می‌شود و هم فشار آب، احتمال مواجهه با ناشناخته‌های خطرناک و … همه و همه بیشتر می‌شود.

برای برخی از کاربران، بخش‌هایی از وب عمیق فرصتی را برای دور زدن محدودیت‌های محلی و دسترسی به محتوای بیشتر، خدمات تلویزیونی یا فیلمی و … که ممکن است در مناطق محلی آنها در دسترس نباشد، به نفع خود به کار می‌گیرند. دیگران برای دانلود موسیقی دزدی دریایی یا سرقت فیلم هایی که هنوز در سینماها اکران نشده اند، تا حدودی عمیق تر می شوند.

در انتهای تاریک وب، محتوا و فعالیت خطرناک تری را خواهید یافت. وب‌سایت‌های چند لایه‌ای Tor در این انتهای وب عمیق قرار دارند که «وب تاریک» در نظر گرفته می‌شوند و فقط توسط یک مرورگر ناشناس (Tor Browser) قابل دسترسی هستند.

امنیت وب عمیق بیشتر به کاربران عادی اینترنت مرتبط است تا ایمنی وب تاریک، زیرا ممکن است به طور تصادفی در مناطق خطرناک قرار بگیرید: بسیاری از بخش‌های وب عمیق هنوز در مرورگرهای اینترنتی معمولی قابل دسترسی هستند. اینگونه است که کاربران می توانند از طریق مسیرهای مماس به اندازه کافی سفر کنند و در نهایت به یک سایت دزدی دریایی، یک انجمن رادیکال سیاسی، یا مشاهده محتوای خشونت آمیز آزاردهنده ختم شوند.

وب تاریک – The dark web

وب تاریک به سایت هایی اطلاق می شود که ایندکس نشده اند و فقط از طریق مرورگرهای وب تخصصی قابل دسترسی هستند. وب تاریک که به طور قابل توجهی کوچکتر از وب سطح کوچک است، خود بخشی از وب عمیق در نظر گرفته می شود. با استفاده از تصویر اقیانوس و کوه یخ (تصویر بالا))، وب تاریک نوک پایینی کوه یخ و کاملا در عمق پایین آب خواهد بود.

وب تاریک، با این حال، بخش بسیار پنهانی از وب عمیق است که کمتر کسی با آن ارتباط برقرار می کند یا حتی می بیند. به عبارت دیگر، وب عمیق همه چیز زیر سطح را که هنوز با نرم افزار مناسب قابل دسترسی است، از جمله وب تاریک را پوشش می دهد.

شکستن ساختار وب تاریک چند لایه کلیدی را نشان می دهد که آن را به پناهگاهی ناشناس تبدیل می کند:

عدم وجود نمایه سازی صفحه وب 
    • هیچ نمایه سازی صفحه وب توسط موتورهای جستجوی وب سطحی وجود ندارد. گوگل و سایر ابزارهای جستجوی محبوب نمی توانند نتایج را برای صفحات درون وب تاریک کشف یا نمایش دهند.
تونل های ترافیک مجازی
    • در این سطح، “تونل های ترافیک مجازی” از طریق یک زیرساخت شبکه تصادفی ایجاد شده اند.
غیر قابل دسترس بودن توسط مرورگرهای سنتی
    • به دلیل اپراتور رجیستری منحصر به فرد آن، توسط مرورگرهای سنتی غیرقابل دسترسی است. همچنین، با اقدامات امنیتی مختلف شبکه مانند فایروال ها و رمزگذاری بیشتر پنهان می شود.

شهرت وب تاریک اغلب به مقاصد مجرمانه یا محتوای غیرقانونی و سایت‌های «تجارت» که در آن کاربران می‌توانند کالاها یا خدمات غیرقانونی خریداری کنند، مرتبط است. با این حال، احزاب حقوقی نیز از این چارچوب استفاده کرده اند.

وقتی صحبت از امنیت وب تاریک می شود، خطرات وب عمیق با خطرات وب تاریک بسیار متفاوت است. لزوماً نمی توان به راحتی با فعالیت های سایبری غیرقانونی برخورد کرد، اما اگر به دنبال آن باشید، بسیار شدیدتر و تهدیدکننده تر است. قبل از اینکه تهدیدات وب تاریک را باز کنیم، بیایید نحوه و چرایی دسترسی کاربران به این سایت ها را بررسی کنیم.

نحوه دسترسی ایمن به وب تاریک

وب تاریک زمانی مکانی صرفا برای هکرها، افسران مجری قانون و مجرمان سایبری بود. با این حال، فناوری جدید مانند رمزگذاری و نرم‌افزار مرورگر ناشناس، Tor، اکنون این امکان را برای هر کسی فراهم می‌کند که در صورت تمایل، در تاریکی غواصی کند.

مرورگر شبکه Tor (پروژه «مسیریابی پیاز» – The Onion Routing) دسترسی کاربران را برای بازدید از وب‌سایت‌ها با «. پیاز» اپراتور رجیستری محیا می‌کند. این مرورگر سرویسی است که ابتدا در اواخر دهه 1990 توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده توسعه یافت.

با درک اینکه ماهیت اینترنت به معنای فقدان حریم خصوصی است، نسخه اولیه Tor برای پنهان کردن ارتباطات جاسوسی ایجاد شد. در نهایت، این چارچوب تغییر کاربری داد و از آن زمان در قالب مرورگری که امروز می شناسیم، عمومی شده است. هر کسی می تواند آن را رایگان دانلود و از آن استفاده کند.

Tor را به عنوان یک مرورگر وب مانند Google Chrome یا Firefox در نظر بگیرید. قابل ذکر است، مرورگر Tor به جای اینکه مستقیم ترین مسیر را بین رایانه شما و بخش های عمیق وب طی کند، از مسیر تصادفی سرورهای رمزگذاری شده به نام گره‌ها (nodes) استفاده می کند. این به کاربران اجازه می‌دهد بدون ترس از ردیابی اقداماتشان یا افشای سابقه مرورگرشان به وب عمیق متصل شوند.

سایت‌های روی وب عمیق همچنین از Tor (یا نرم‌افزار مشابه مانند I2P، «پروژه اینترنت نامرئی – Invisible Internet Project») برای ناشناس ماندن استفاده می‌کنند، به این معنی که نمی‌توانید بفهمید چه کسی آنها را اجرا می‌کند یا در کجا میزبانی می‌شود.

آیا رفتن به وب تاریک غیرقانونی است؟

به زبان ساده، خیر، دسترسی به وب تاریک غیرقانونی نیست. در واقع، برخی از استفاده‌ها کاملاً قانونی هستند و از ارزش «وب تاریک» پشتیبانی می‌کنند. در وب تاریک، کاربران می توانند سه مزیت واضح از استفاده از آن را جستجو کنند:

  • ناشناس بودن کاربر
  • خدمات و سایت‌های تقریبا غیرقابل ردیابی
  • امکان انجام اقدامات غیرقانونی هم برای کاربران و هم برای ارائه دهندگان

به این ترتیب، وب تاریک طرف های زیادی را جذب کرده است که در غیر این صورت با افشای آنلاین هویت خود در معرض خطر قرار می گیرند. قربانیان آزار و اذیت، افشاگران، و ناراضیان سیاسی کاربران مکرر این سایت های مخفی بوده اند. اما البته، این مزایا را می‌توان به راحتی به کسانی تعمیم داد که می‌خواهند خارج از محدودیت‌های قوانین به روش‌های آشکارا غیرقانونی دیگری عمل کنند.

وقتی از طریق این لنز مشاهده می شود، قانونی بودن وب تاریک بر اساس نحوه تعامل شما به عنوان یک کاربر با آن است. ممکن است به دلایل زیادی که برای حفاظت از آزادی مهم هستند، در مسیر خطوط قانونی قرار بگیرید. دیگران ممکن است برای حفاظت و ایمنی دیگران به روش هایی غیرقانونی عمل کنند. بیایید هر دوی این مفاهیم را از نظر “مرورگر وب تاریک” و خود وب سایت ها باز کنیم.

آیا استفاده از Tor غیرقانونی است؟

از نظر نرم افزار، استفاده از Tor و سایر مرورگرهای ناشناس کاملاً غیرقانونی نیست. در واقع، این مرورگرهای فرضی «وب تاریک» منحصراً به این بخش از اینترنت متصل نیستند. بسیاری از کاربران اکنون از Tor برای مرور اینترنت عمومی و بخش های عمیق تر وب به صورت خصوصی استفاده می کنند.

حریم خصوصی ارائه شده توسط مرورگر Tor در عصر دیجیتال فعلی مهم است. شرکت ها و نهادهای حاکم به طور یکسان در حال حاضر در نظارت غیرمجاز از فعالیت های آنلاین شرکت می کنند. برخی به سادگی نمی خواهند آژانس های دولتی یا حتی ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP: Internet Service Providers) بدانند که به چه چیزی آنلاین نگاه می کنند، در حالی که برخی دیگر انتخاب کمی دارند. کاربران در کشورهایی که قوانین دسترسی و کاربری سختگیرانه دارند، اغلب از دسترسی حتی به سایت های عمومی منع می شوند، مگر اینکه از مشتریان Tor و شبکه های خصوصی مجازی (VPN: virtual private networks) استفاده کنند.

با این حال، همچنان می‌توانید اقدامات غیرقانونی در Tor انجام دهید که می‌تواند بدون در نظر گرفتن قانونی بودن مرورگر شما را متهم کند. شما به راحتی می توانید از Tor در تلاش برای سرقت محتوای دارای حق نسخه برداری از وب عمیق، اشتراک گذاری پورنوگرافی غیرقانونی یا شرکت در تروریسم سایبری استفاده کنید. استفاده از یک مرورگر قانونی باعث نمی شود که اقدامات شما در سمت راست قانون قرار بگیرد.

آیا استفاده و بازدید از سایت های تاریک وب غیرقانونی است؟

در انتهای شبکه، وب تاریک کمی بیشتر یک منطقه خاکستری است. استفاده از وب تاریک معمولاً به این معنی است که شما در حال تلاش برای شرکت در فعالیتی هستید که در غیر این صورت نمی توانستید در معرض دید عموم قرار دهید.

برای منتقدان دولت و دیگر مدافعان صریح، ممکن است در صورت کشف هویت واقعی خود از واکنش متقابل بیم داشته باشند. برای کسانی که متحمل آسیب به دست دیگران شده اند، ممکن است نخواهند که مهاجمان مکالمات آنها را در مورد این رویداد کشف کنند. اگر یک فعالیت توسط نهادهای حاکمیتی که تحت آن قرار دارید غیرقانونی تلقی شود، غیرقانونی خواهد بود.

گفته می شود، ناشناس بودن جنبه تاریکی دارد زیرا مجرمان و هکرهای بدخواه نیز ترجیح می دهند در سایه فعالیت کنند. به عنوان مثال، حملات سایبری و قاچاق فعالیت‌هایی هستند که شرکت‌کنندگان می‌دانند جرم‌انگیز خواهند بود. آنها این اقدامات را به وب تاریک انجام می دهند تا به همین دلیل پنهان شوند.

در نهایت، مرور ساده این فضاها غیرقانونی نیست، اما می تواند برای شما مشکل ساز باشد. در حالی که به طور کلی غیرقانونی نیست، فعالیت های نامطلوب در بسیاری از بخش های وب تاریک وجود دارد. اگر مراقب نباشید یا یک کاربر پیشرفته و باهوش کامپیوتر از تهدیدات آن آگاه باشید، می تواند شما را در معرض خطرات غیر ضروری قرار دهد. بنابراین، وب تاریک زمانی که برای فعالیت غیرقانونی استفاده می شود برای چه استفاده می شود؟


انواع تهدیدات در وب تاریک

اگر می‌خواهید از وب تاریک برای اهداف اصلی حفظ حریم خصوصی استفاده کنید، ممکن است همچنان بپرسید که آیا استفاده از وب تاریک خطرناک است؟ در پاسخ باید گفت؛ متأسفانه، این مکان می تواند بسیار خطرناک باشد. در زیر برخی از تهدیدات رایجی که ممکن است در طول تجربه مرور خود با آنها روبرو شوید آورده شده است:

بد افزار – Malicious software

نرم افزارهای مخرب – یعنی بدافزارها – به طور کامل در سراسر تاریک وب فعال هستند. اغلب در برخی از پورتال ها ارائه می شود تا ابزارهای حملات سایبری به عوامل تهدید ارائه شود. با این حال، در سراسر وب تاریک نیز باقی می ماند تا کاربران ناآگاه را مانند بقیه وب آلوده کند.

وب تاریک آنچنان از قراردادهای اجتماعی که ارائه دهندگان وب سایت برای محافظت از کاربران در بقیه وب دنبال می کنند، ندارد. به این ترتیب، کاربران می توانند خود را به طور منظم در معرض برخی از بدافزارها مانند:

  • کی لاگرها – Keyloggers
  • بدافزار بات نت – Botnet malware
  • باج افزار – Ransomware
  • بدافزار فیشینگ – Phishing malware

اگر به دنبال کاوش در هر سایتی در وب تاریک باشید، خود را در معرض خطر قرار گرفتن و هدف قرار گرفتن برای هک و موارد دیگر قرار می دهید. اکثر آلودگی‌های بدافزار توسط برنامه‌های امنیتی نقطه پایانی شما قابل شناسایی هستند.

اگر رایانه یا اتصال شبکه شما مورد سوء استفاده قرار گیرد، تهدیدات مرور آنلاین می تواند به دنیای بدون برق نیز گسترش یابد. ناشناس بودن با Tor و چارچوب تاریک وب قدرتمند است، اما خطاناپذیر نیست. هر فعالیت آنلاینی می‌تواند به هویت شما منجر شود، اگر کسی به اندازه کافی دور دست کند.

نظارت دولت – Government monitoring

با توجه به اینکه بسیاری از سایت‌های مبتنی بر Tor توسط مقامات پلیس در سراسر جهان سبقت می‌گیرند، خطر واضحی وجود دارد که صرفاً برای بازدید از یک وب‌سایت تاریک تبدیل به هدف دولت شوند.

بازارهای غیرقانونی مواد مخدر مانند جاده ابریشم در گذشته برای نظارت پلیس ربوده شده اند. با استفاده از نرم‌افزار سفارشی برای نفوذ و تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها، این امر به مقامات قانونی اجازه می‌دهد تا هویت کاربران مشتریان و ناظران را به طور یکسان کشف کنند. حتی اگر هرگز خریدی انجام ندهید، ممکن است در آینده تحت نظر باشید و خود را به خاطر فعالیت های دیگر متهم کنید.

نفوذها می توانند شما را در معرض خطر نظارت بر انواع دیگر فعالیت ها نیز قرار دهند. فرار از محدودیت‌های دولتی برای کشف ایدئولوژی‌های سیاسی جدید می‌تواند در برخی کشورها جرمی قابل حبس باشد. چین دقیقاً به همین دلیل از آنچه به عنوان “دیوار آتش بزرگ” شناخته می شود، دسترسی محدود به سایت های محبوب را به کار می برد. خطر بازدیدکننده این محتوا می‌تواند منجر به قرار گرفتن در فهرست پیگیری یا هدف‌گیری فوری برای مجازات زندان شود.

کلاهبرداری ها – Scams

برخی از خدمات ادعا شده مانند “هتمن – hitmen” حرفه ای ممکن است فقط کلاهبرداری باشند که برای سود بردن از مشتریان مایل طراحی شده اند. گزارش ها حاکی از آن است که وب تاریک بسیاری از خدمات غیرقانونی را از ترورهای پولی گرفته تا قاچاق جنسی و اسلحه ارائه می دهد.

برخی از اینها تهدیدات شناخته شده و شناخته شده ای هستند که در این گوشه وب در گردش هستند. با این حال، دیگران ممکن است از شهرت وب تاریک برای فریب دادن کاربران به مبالغ هنگفت استفاده کنند. همچنین، برخی از کاربران در وب تاریک ممکن است از کلاهبرداری های فیشینگ برای سرقت هویت یا اطلاعات شخصی شما برای اخاذی اقدام کنند.


محافظت از کاربر نهایی در برابر سوء استفاده توسط وب تاریک

صرف نظر از اینکه یک کسب و کار، والدین یا هر کاربر دیگری از وب هستید، باید اقدامات احتیاطی را برای حفظ اطلاعات و زندگی خصوصی خود از وب تاریک انجام دهید.

اگر می خواهید از سوء استفاده از اطلاعات خصوصی خود جلوگیری کنید، نظارت بر سرقت هویت بسیار مهم است. همه انواع داده های شخصی را می توان به صورت آنلاین برای کسب سود توزیع کرد. رمز عبور، آدرس فیزیکی، شماره حساب بانکی و شماره امنیت اجتماعی همیشه در تاریک وب در گردش هستند. ممکن است قبلاً آگاه باشید که عوامل مخرب می توانند از آنها برای آسیب رساندن به اعتبار شما، شرکت در سرقت مالی و نقض سایر حساب های آنلاین شما استفاده کنند. درز اطلاعات شخصی همچنین می تواند از طریق کلاهبرداری اجتماعی به اعتبار شما آسیب برساند.

محافظت از ضد بدافزار و آنتی ویروس برای جلوگیری از سوء استفاده عوامل مخرب شما به همان اندازه ضروری است. وب تاریک مملو از سرقت اطلاعات کاربران آلوده به بدافزار است. مهاجمان می توانند از ابزارهایی مانند کی لاگر برای جمع آوری داده های شما استفاده کنند و می توانند در هر بخشی از وب به سیستم شما نفوذ کنند. برنامه های امنیتی Endpoint مانند Kaspersky Security Cloud جامع هستند تا هم نظارت بر هویت و هم دفاع آنتی ویروس را پوشش دهند.

نحوه دسترسی ایمن به وب تاریک

اگر نیاز قانونی یا قابل قبولی برای دسترسی به وب تاریک دارید، اگر تصمیم به استفاده از آن دارید، باید مطمئن شوید که ایمن بمانید.

7 نکته برای دسترسی ایمن به وب تاریک

  1. به شهود خود اعتماد کنید. برای جلوگیری از کلاهبرداری، باید با رفتار هوشمندانه در وب از خود محافظت کنید. همه آنطور که به نظر می رسند نیستند. ایمن ماندن مستلزم این است که مراقب باشید با چه کسی صحبت می‌کنید و به کجا می‌روید. اگر چیزی درست نیست، همیشه باید برای حذف خود از موقعیتی اقدام کنید.
  2. شخصیت آنلاین خود را از زندگی واقعی جدا کنید. نام کاربری، آدرس ایمیل، «نام واقعی»، رمز عبور و حتی کارت اعتباری شما هرگز نباید در هیچ جای دیگری در زندگی شما استفاده شود. در صورت لزوم حساب‌های دور ریختنی و شناسه‌های جدید برای خود ایجاد کنید. قبل از خرید، کارت‌های نقدی پیش‌پرداخت و غیرقابل شناسایی را تهیه کنید. از چیزی که می تواند برای شناسایی شما استفاده شود – چه آنلاین و چه در زندگی واقعی، استفاده نکنید.
  3. نظارت فعال بر شناسایی و سرقت مالی. بسیاری از خدمات امنیتی آنلاین اکنون برای ایمنی شما محافظت از هویت را ارائه می دهند. اگر این ابزارها در اختیار شما قرار می گیرند، حتما از مزایای آن استفاده کنید.
  4. به صراحت از دانلود فایل های وب تاریک خودداری کنید. ترس از آلوده شدن به بدافزار در قلمرو غیرقانونی که وب تاریک است به طور قابل توجهی بیشتر است. اسکن بلادرنگ فایل از یک برنامه آنتی ویروس می تواند به شما کمک کند تا در صورت تمایل به دانلود، فایل های دریافتی را بررسی کنید.
  5. ActiveX و Java را در تنظیمات شبکه موجود غیرفعال کنید. این چارچوب ها به دلیل بررسی و بهره برداری توسط طرف های مخرب بدنام هستند. از آنجایی که شما در حال سفر از طریق شبکه ای پر از تهدیدات گفته شده هستید، می خواهید از این خطر جلوگیری کنید.
  6. برای تمام فعالیت های روزانه از یک حساب کاربری محلی غیر ادمین ثانویه استفاده کنید. حساب بومی در اکثر رایانه ها به طور پیش فرض دارای مجوزهای مدیریتی کامل است. اکثر بدافزارها باید از این مزیت برای اجرای عملکردهای خود استفاده کنند. به این ترتیب، می توانید با محدود کردن حساب کاربری در حال استفاده به امتیازات سخت، پیشرفت بهره برداری را کند یا متوقف کنید.
  7. همیشه دسترسی به دستگاه Tor-enabled خود را محدود کنید. از فرزندان یا سایر اعضای خانواده خود محافظت کنید تا در معرض خطر تصادفی قرار نگیرند که هیچ کس نباید ببیند. اگر علاقه دارید از Deep Web دیدن کنید، اما اجازه ندهید بچه ها به آن نزدیک شوند.

منبع: ایوسی – من برتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *